SAYFALAR

23 Haziran 2013 Pazar

KOKULU ÜZÜM

Rize ve çevresinde aşısız, doğal olarak yetişmekte olan kara üzüm. Kokusu ile de meşhurdur ve kokulu üzüm diye de bilinir. Şerbeti filan içildiği zaman insana canlılık verir. Anlatılanlara göre bu bölge Rumlara bağlı iken, bu üzümün şarabı çok etkili olduğundan, bir zamanlar yasaklandığı söylenir. Bu nedenle halk yukarı köylerde gizli olarak ormanda yetiştirir ve böylece günümüze kadar gelir.

Asması çok uzar gider onun için ya geniş çardaklar yapılır, yahut ta meyvesiz ağaçlara verilerek yüksek ağaçlar üzerinde meyvelerini verirler. Ağustos ve Eylül aylarında olgunlaşır ve yenir. Öyle dalında yendiği gibi pekmezi de yapılır. Pekmezi biraz ekşi olmasına rağmen, insanı başta kanser ve, çeşitli hastalıklara karşı koruduğu, mide ilacı olduğu söylenir.

İki çeşittir. Biri siyah, diğeri kırmızı renkte olurlar. Çok hoş kokusu hemen kendini belli eder. Ben de gerçekten insana çok faydalı olduğunu bildiğim için, beş yıl kadar önce memleketten asmasını getirdim. Ankara da oto parkımızın kenarında diktim. Demirlerin üzerinden pelit ağacına verdim. Ağacın her tarafını sardı gitti. O sene den beri çok miktarda meyve vermektedir. Geçen sene komşumuz Hasan Bey kapımı çaldı. Elinde bir salkım bu üzüm vardı. "İlk gördüğüm zaman hiç beğenmemiştim. Bu ne biçim kokuyor? Arabayı park edip inince çok hoş bir kokudan mest oldum. Sonra üzüm koktuğunu anladım. Allah aşkına bu nedir? Nerden buldun? Beni aydınlatır mısın?" diye sordu.

Ben de kendisine anlattım. Şimdi çok fazla miktarda meyve vermesine rağmen bana hiç kalmıyor. Komşular toplayıp yiyorlar. Hatta yaprağını da koparıp sarma yapıyorlar. Normal üzüm yaprağından çok daha iyi olduğunu söylüyorlar. Onların istekleri üzerine sitemizin içinde yeni üç asma daha diktik.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder